Contact

Wilt u meer informatie over onze organisatie? Wilt u graag weten wat CNV Geldzorg voor uw bedrijf kan betekenen? Of heeft u een andere vraag? Neem dan contact met ons op!
Vul onderstaand contactformulier in. U ontvangt een reactie binnen 2 werkdagen.

Veelgestelde vragen van werkgevers

Hoe kan ik een loonbeslag bespreken met een werknemer, zonder dat ik daarmee in strijd ben met de wet op de privacy?

Het kan per organisatie verschillen bij wie het loonbeslag binnenkomt. Als het loonbeslag invloed heeft op de uitvoering van de werkzaamheden, kan u als leidinggevende geïnformeerd worden. U kunt dan het gesprek aangaan met de werknemer.

Als leidinggevende moet u zich ervan bewust zijn dat loonbeslag een gevoelig onderwerp is, dus voorzichtigheid en vertrouwelijkheid zijn belangrijk. Een loonbeslag is een signaal dat uw werknemer geldproblemen kan hebben, dus het is wel raadzaam om het gesprek aan te gaan. U kunt uw werknemer ook betrekken bij het controleren van het loonbeslag en het verstrekken van de informatie aan de deurwaarder.

Het is raadzaam om uw beleid over de verwerking van loonbeslag vast te leggen in een regeling en die te delen met uw werknemers. Zo is voor iedereen duidelijk hoe uw organisatie hiermee omgaat.

Ben ik als werkgever verplicht om een loonbeslag altijd door te voeren?

Ja, dat bent u. U kunt een boete krijgen wanneer u weigert.

Waarom bespreekt mijn werknemer zijn problemen niet met mij?

Als werknemers geldproblemen hebben, kunnen ze bang zijn voor uw oordeel, of dat u ze anders gaat behandelen als u ervan weet. Het belangrijkste is om een werkklimaat te creëren waarin mensen zich veilig voelen om dit soort problemen met u te delen. Dit gaat niet vanzelf, daar moet u in investeren. Ga bijvoorbeeld ook buiten het werk eens iets leuks met elkaar doen. Dit draagt bij aan een veilige sfeer, waardoor werknemers eerder met u zullen delen hoe het echt met ze gaat. Hierbij is het belangrijk dat u niet meteen uw oordeel klaar heeft. Wij kunnen u hiermee helpen.

Wat zijn de signalen van een werknemer met geldzorgen?
  • hoger ziekteverzuim
  • meer stress, irritatie, ruzie
  • verzoek om meer uren, voorschot of lening
  • concentratieverlies
  • geld lenen van collega’s
  • veel bellen of gebeld worden
  • niet deelnemen aan gesprekken over geld
  • vermoeid of laat op het werk verschijnen
  • privé in werkkleding rondlopen

Contactformulier